Door de toenemende aanscherping van de leennormen kan het zomaar gebeuren dat je ‘gevangen’ zit in je eigen lening. Het treft consumenten die in het verleden een maximale lening hebben genomen en nu niet meer in aanmerking komen om de lening tegen betere condities bij een andere partij over te sluiten. Gevolgen kunnen zijn dat de maandlasten niet meer te betalen zijn en de rentepercentages op deze leningen alsmaar blijven stijgen.
De overheid wil hier graag een oplossing bieden en heeft in 2012 een wijziging in de Gedragscode Consumptief Krediet doorgevoerd. www.vfn.nl, ‘Gedragscode 2014’ artikel 6.e. Vanwege het klantbelang onderschrijft de toezichthouder deze ontwikkeling.
In de praktijk blijkt het echter weerbarstiger. Weinig banken voelen zich genoodzaakt extra kredietrisico’s ‘in huis te halen’. Met als gevolg dat consumenten in hun lening ‘gevangen’ blijven met alle consequenties van dien.
Voor een goede intermediair die zijn zorgplicht serieus neemt zijn er nu mogelijkheden om zijn locked up klant de helpende hand te bieden. Er zijn wel voorwaarden verbonden aan het oversluiten van dergelijke leningen daar het krediet niet voldoet aan de VFN leennormen. Het moet wel aantoonbaar in het belang van de consument zijn met een lager rentepercentage en een kortere looptijd.
Wanneer komt u in aanmerking?
Aanvullende voorwaarden!